Cék Inohong: ISLAM JEUNG KAMERDÉKAAN
H. Suryawan, M.Pd. (Déwan Redaksi Bina Da’wah)
MANGSA pindahna Abad XIX ka Abad XX, Islam di
Indonesia idéntik jeung kabangsaan anu
majuangan kamerdekaan. Harita jalma anu ngagem ajaran Islam sok digolongkeun
pribumi atawa bumi putra [inlander]. Sarua waé asalna ti Malayu, Jawa, Sunda atawa tempat séjénna. Urang Batak atawa China di Sumatra anu
agamana Islam sok disebut ngarobah kabangsaannya jadi Malayu. Di Jawa sakum anu
agamana Islam sok disebut wong selam, urang Islam. sabalikna, Barat atawa Walanda
disajajarkeun jeung Kristen. Bangsa pribumi anu nyakolakeun anak-anakna ka
sakola-sakola Walanda atawa sakola Malayu/Jawa anu dijieun ku Pamaréntah Walanda sok dianggap ngajurungkeun
anak-anakna asup agama Kristen. Ngaidéntikkeun Kristen ka
Bangsa Barat penjajah harita mah geus lumrah. H. Agus Salim ngajelaskeun hal éta dina Koran Hindia Baroe, 9 Januari 1925,
“Syahdan bagi bangsa Jawa, bagi bangsa Hindia umumya, adalah agama yang menjadi
asas paham kehidupan dan pemandangan dunianya itu agama Islam, yang
senyata-nyatanya agama itu berkelindan [berjalin] dengan bangsa kita dan dengan
perasaan kebangsaan kita. Agama itu
timbul dan tumbuh dalam bangsa kita
sendiri, dengan tidak lebih dari seorang dua orang luaran yang menjadi
penghubung dengan negeri asal agama itu, seolah-olah mereka datang sekedar
menanamkan benih atau bijinya”. [Panitia Buku Peringatan Seratus Tahun H. Agus
Salim, 1984; 292].
Agus Salim ngajéntrékeun, yén datangna Islam ka Nusantara béda jeung Hindu atawa Kristen. Agama Hindu
sumebarna ka pisah jeung nagara asalna. Kitu ogé Kristen datangna ka Nusantara jadi agama kaom penjajah anu dijadikeun
dunungan ku kaom pribumi. Demi Islam datang
teu dibawa ku jalur penjajahan. Urang pribumi sukaréla asup agama Islam kadituna jadi binih anu meungkeut perjuangan. Ringkesna
agama Islam jadi agama sabangsa malah agama kabangsaan. Teu héran nalika lahir Sarékat Islam dirojong ku sakumna rahayat pribumi jadi salah sahiji partéy anu aya pangaruhna harita. Cindek na Islam anu
jadi roh perjuangan rahayat Indonésia ngarebut kamerdékaan ti bangsa penjajah.
Kacatet dina sajarah anu
ngadorong sumanget rahayat Indonésia ngusir penjajah lain
saukur sumanget kasukuan atawa ashabiyah, tapi lahir tina dorongan kaimanan.
Prinsip perjuangan harita kagambar ku babasan hubbul wathon minal iman [nyaah ka lemah cai
salah sahiji ciri kaimanan], ngagerakkeun kaum Muslimin di mana waé ayana ngalawan ngusir panjajah. Kaom ibu ngadorong salaki tur anak
lalakina mawa pakarang pikeun Jihad ngabéla agama tur lemah
cai anu dipimpin ku ulama jeung para santri nepika ngawujud laskar Hisbullah
jeung Sabilillah. Hizbullah anu hartina tentara Alloh mangrupakeun kumpulan
para pemuda Islam jeung santri-santri pasantrén, anapon
sabilillah kumpulan para ulama anu majuangkeun mingpin laskar-laskar Hizbullah.
K.H. Zaénal Mustopa
pahlawan nasional ti Tasik nalika dibui kungsi aya anu nanya ka anjeunna naon
alesan na bet ngalawan penjajah. Anjeunna ngawaler, “Teu panuju kana kawijakan
Walanda anu ngaistiméwakeun jalma
Kristen tur nganyenyeri dulur saiman. Nu kadua angkat senjata ngalawan Jepang
ku lantaran Jepang ngawajibkeun sakumna rakyat Indonésia
ngalakukeun Seikerei” [Seikeria yaitu sikap membungkuk ke
arah timur di pagi hari sebagai penghormatan terhadap Kaisar Jepang (Tenno Haika). Tidak hanya sebagai penghormatan. Seikerei juga sebagai pengakuan bahwa Kaisar
Jepang adalah keturunan "Dewa Matahari" (Ameterasu). Dalam ajaran Islam tindakan itu
berarti musyrik]. Dua alasan ieu anu jadi dasar perjuangan K.H. Zaénal Mustopa jeung para santri-satrina ngalawan penjajah.
Kitu ogé résolusi jihad Hasyim Asy’ari tokoh NU anu harita anggota partai Masyumi
ngobarkeun sumanget jihad kaum Muslimin di Surabaya pikeun ngusir Walanda jeung
sekutu balik deui ngajajah Indonésia. Ucapan takbir
Bung Tomo matih ngahudangkeun sumanget antukna Jéndral Walaby anu mimpin Sekutu paéh ku pejuang
Indonesia. Tur anu tong dipohokeun ku bangsa Indonésia
saenggeus Indonésia merdéka tahun 1945 terus pabureuncay deui balukar cara licik Walanda hayang
balik deui ngajajah Indonésia alatan jasa
Allohu Yarham M. Natsir tanggal 3 April 1950 ngahijikeun deui bangsa Indonésia ku Mosi Integralna jadi Nagara Kesatuan Republik Indonesia [NKRI]. Jadi
salah badag mun aya jalma jegud di nagri ieu anu nyebut umat Islam deuk
ngancurkeun NKRI. Jalma modél kitu mah tuna
sajarah. *** (Ki Udin/BD 491)
Artikel Bahasa Sunda : Islam dan Kemerdekaan