Prof. DR. H. Miftah Faridl : Zakat Jeung Ihtiar Ngungkulan Kamiskinan

HARTA pakaya téh mangrupa anugerah Allóh SWT ogé amanah ti Mantenna ka jalma anu dikersakeun ku Mantenna.

“Pék geura ariman ka Allóh katut Rosul-Na, jeung geura napakahkeun sawaréh tina harta anu ku Mantenna dikawasakeun ka maranéh pikeun nganapakahkeunana. Nya jalma-jalma anu ariman ti antara maranéh tur anu nganapakahkeun hartana, pikeun maranéhna ganjaran anu gedé.

Salian ti éta harta ogé ngarupakeun papaés hirup, saperti anu kaunggel dina surat al Kahfi (18) ayat 46:
 “Harta jeung anak téh papaés kahirupan dunya. Ari amal sholéh anu langgeng mah leuwih hadé ganjaranna mungguhing Pangéran hidep sarta jadi pangharepan anu panghadéna”.
 “Geus dipapaéskeun ka manusa micinta kasenangan napsu, ka awéwé, anak incu, emas pérak anu digunduk-gunduk, kuda tunggang petingan, sato ingon-ingon, sawah jeung kebon. Nya kitu papaés dunya téh. Tapi di Allóh mah aya tempat mulang nu alus taya hinggana”. (Ali Imron : 14).

Harta ogé bisa jadi ujian pikeun kaimanan urang sadaya jeung bekel ibadah urang ka Allóh SWT. Hal éta ku urang tiasa diaos dina surat al Anfal (8) ayat 28, anu unggelna:
 “Jeung poma sing nyaho, yén harta banda katut barudak maranéh téh ngan ukur cocoba, jeung saéstuna Allóh, nya di Mantenna aya ganjaran anu gedé.

 “Bral geura arindit boh dina kaayaan hampang himping atawa beurat, jeung geura jihad ku harta banda maranéh katut jiwa maranéh dina jalan Allóh. Lampah kitu téh leuwih hadé pikeun maranéh, upama maranéh nyaho mah”. (At-Taubah : 41).

Islam nandeskeun pentingna digawé nyiar kipayah; dugika jalma-jalma anu getol nyiar kipayah téh dipaparin pangajén anu luhung tur husus, saperti nyiar kipayah téh ngarupakeun amal soléh, jihad fí sabílilláh jeung pamupus dosa. Salian ti éta Islam ogé nekenkeun pentingna nganapakahkeun harta pakaya pikeun kapentingan agama jeung kamanusaan. Dawuh Allóh dina surat al Hasyr (59) ayat 7:

“…….supaya éta harta téh henteu kukulibekan di antara anu baleunghar ti antara maranéh…”.

Zakat jeung infak téh ngarupakeun dua ibadah maliyah anu terus-terusan diterangkeun dina al Quran. Paréntah infak jeung sidkah téh parantos turun ka Kangjeng Nabi Muhammad SAW, nalika anjeunna ngawitan ngawangun ékonomi ummat di Madinah dina ahir taun kahiji jeung taun kadua Hijriyah. Al Quran ngajelaskeun yén syariat zakat téh ngarupakeun syari’at anu kantos diajarkeun ku para nabi sareng rosul Allóh saméméh Nabi Muhammad SAW.

Zakat hartosna berekah, beresih, hadé, tumuwuh jeung mekar atawa nambahan. Zakat ngaran séjén pikeun sajumlah harta anu wajib dipasrahkeun ku hiji muslim luyu jeung paréntah Allóh ka para mustahiqna. Infak nyaéta ngabalanjakeun atawa ngagunakeun harta pakaya luyu jeung katangtuan agama. Bédana zakat jeung infak, sakabéh zakat hukumna wajib, ari infak mah bisa wajib ogé bisa sunnat. Zakat ti mimiti jumlahna, waktu nyumponanna, jeung batas minimal harta pakaya anu dikaluarkeunna ogé jalma anu boga hak pikeun narimana téh parantos ditangtukeun. Infak waktuna teu ditangtukeun ku syari’at, pon kitu deui jumlahna ogé bisa ditangtukeun saperti ku pamaréntah jeung mustahikna ogé leuwih jembar batan mustahik zakat.

Pentingna zakat jeung infak ieu ku urang tiasa diaos tina katerangan ayat-ayat al Quran saperti:
Kahiji, Zakat, infak meunang ganjaran 700 tikel leuwih. Dawuh Allóh dina surat al Baqoroh (2) ayat 261, unggelna:
“Babandinga jalma anu ngainfakeun harta bandana dina jalan Allóh téh lir ibarat hiji siki anu nuwuhkeun tujuh rangeuy, anu dina unggal ranggeuyan aya saratus siki. Allóh maparin ganjaran anu manglipet-lipet ka sing saha anu dikersakeun ku Mantenna. Apan Allóh Anu Maha Jembar kurnia tur Maha Uninga”.

Kadua, nyumponan zakat atawa infak téh saperti ngahutangkeun hiji perkara ka Allóh, anu bakal dibayar ku Allóh SWT ku bayaran anu manglipet-lipet. Dawuh Allóh dina surat al Baqoroh (2) ayat 245, unggelna:
 “Sing saha jalma anu ngahutangkeun ka Allóh ku pihutang anu hadé, tanwandé Mantenna bakal mayar ka manéhna manglipet-lipet, nya Allóh anu ngaheureutkeun jeung anu ngajembarkeun rejeki keur maranéh, jeung nya ka Mantenna maranéh baris dipulangkeun”.

Katilu, zakat, infak jeung sidkah téh ngaberesihan kana harta jeung jiwa anu méréna. Dawuh Allóh, “Cokot tina harta maranéhna zakat, infak jeung sidkah, nubakal ngaberesihkeun kana harta jeung jiwa maranéhna”.

Kaopat, zakat jeung infak téh pikeun kahadéan jalma anu méréna, jalma anu teu korét bakal meunang kabagjaan salian ti ganjaran anu gedé, saperti anu kaunggel dina surat at Taghobún (64) ayat 15-17, Allóh ngadawuh:
Anu hartosna: “Saéstuna taya lian harta banda jeung anak-anak maranéh téh cocoba, jeung Allóh kagungan ganjaran anu gedé. Ku kituna pék geura takwa ka Allóh sakaduga maranéh, jeung pék regepkeun, sarta ta’at, jeung geura napakahkeun harta pikeun kahadéan diri maranéh. Sabab sing saha anu luput tina kakorét, nya maranéhna téh jalma-jalma anu pinanggih kabagjaan. Upama maranéh ngahutangkeun ka Allóh pihutang anu hadé, tinangtu Mantenna maparin imbalan manglipet-lipet ka maranéh, sarta Mantenna bakal ngahampura maranéh, sabab Allóh Nu Nampi Syukur tur Maha Halim”.

Kalima, harta pakaya, boh emas, perak atawa barang anu méwah séjénna, upama teu dizakatan bakal jadi siksaan anu nyelekit.

Kagenep, dina nyumponan zakat atawa infak teu awuntah ogé henteu korét, saperti dawuh Allóh dina surat al Furqon (25) ayat 67:
 “Jeung upama ngabalanjakeun hartana, henteu awuntah jeung teu korét, sarta salawasna maranéhna sineger tengah”.

Dina al Quran paréntah zakat téh sering disajajarkeun jeung paréntah sholat. Ieu nétélakeun yén ‘urgensi’ jeung pentingna zakat téh sarua jeung sholat. Kusabab kitu Abu Bakar RA kantos ikrar pikeun merangan jalma-jalma anu teu sholat jeung teu daék zakat.

Salian ti éta al Quran ogé ngajelaskeun yén zakat téh mangrupa ajaran syar’iat anu universal. Paréntah zakat ogé jadi syariatna rosul-rosul anu tiheula. Dawuh Allóh dina surat Al Anbiya (21) ayat 73, anu unggelna:
 “Jeung Kami geus ngajadikeun maranéhna pamingpin manusa ku timbalan Kami. Jeung Kami geus ngawahyukeun ka maranéhna pikeun ngalampahkeun kahadéan ngadegkeun sholat nyumponan zakat, jeung ngan ka Kami wungkul maranéhna ibadah”.

Numutkeun al Quran, zakat lain ukur wajib dipasrahkeun ku muzakki tapi ogé wajib dicokot ku umaro, lamun téa mah muzakki teu daék nyumponan kawajiban zakatna.

Ari syarat-syaratna zakat mah nyaéta, anu ngagem Islam, geus balég, jalma anu merdéka jeung waras. Ari harta anu wajib dizakatan nyaéta, harta pakaya milik sorangan, lain titipan batur jeung lain injeuman, geus cumpon kana nisabna atawa jumlah harta pakaya anu kudu dikaluarkeun zakatna dina waktu anu pasti. Harta banda anu mekar, nyaéta harta banda anu kahareupna bisa mekar atawa méré kauntungan boh langsung atawa teu langsung. Tur geus leuwih tina kabutuh sapopoé, saperti dahar, nginum, imah, waragad kaséhatan, alat digawé jeung anu séjénna ogé harta anu geus dipiboga minimalna salila sataun.

Ari zakat aya dua, nyaéta zakat fithrah jeung zakat mal. Zakat fithrah nyaéta zakat anu diwajibkeun ka satiap muslim kaasup orok anu aya dijero kandungan, boh merdéka boh abid. Zakat fithrah dicumponanna dina ping 1 syawal nepi ka rék ngalaksanakeun  sholat sunnat Iedul Fithri, lobana sa-shó atawa 2,1/2 Kg béas atawa kadaharan poko. Zakat fithrah mah diancokeun pikeun kaom miskin. Zakat fithrah ogé bisa dibikeun dina wujud anu sipatna produktif.

Ari zakat maal atawa harta mah aya pakaitna jeung wujud pakasaban nyiar kipayah, nya urang bakal aduhareupan jeung pirang-pirang kasab anu bisa ngadatangkeun kauntungan tapi teu kantos aya dina jaman Rosulullóh SAW. Jalaran kitu dibutuhkeun ijtihad ku mangrupa kiyas kana kasab-kasab anu kantos aya dina jaman Rosul SAW baheula kalayan maké katangtuan umum anu aya dina al Quran.

Allóh SWT nimbalan ka ummat Islam sangkan nyumponan zakat tina satiap hasil tatanén. Saperti anu kaunggel dina surat al Baqoroh (2) ayat 267:
 “Yeuh jalma-jalma anu ariman! Geura infakkeun sawaréh tina hasil pakasaban maranéh anu aralus, jeung tina sabagian hasil bumi anu ku Kami geus dikaluarkeun pikeun maranéh. Sarta poma ulah milihan gogoréngna wungkul infakkeun maranéh téh, padahal maranéh ogé moal daék narima kajaba upama bari peureum. Poma kanyahokeun ku maranéh, yén Allóh téh Maha Beunghar tur Maha Pinuji”.

Golongan jalma anu boga hak narima zakat ku Allóh disebatkeun dina surat at Taubah (9) ayat 60 anu unggelna:
 “Saéstuna zakat téh, taya lian ngan pikeun jalma pakir (teu boga pangasilan anu tetep) jeung anu masakat (usahana teu mahi keur kahirupanana), jeung amilin nyaéta jalma anu ngurus éta zakat jeung para muallaf anu keur dililindeuk haténa, pikeun ngamerdékakeun abid-abid, jeung pikeun anu baroga hutang (pailit) jeung pikeun kaperluan dina jalan Allóh, jeung pikeun ibnu sabil (anu béakeun bekel dipanyabaan). Éta téh kawajiban ti Allóh, karana Allóh Maha Uninga tur Maha Wijaksana”.

  Henteu aya réngkol dalilna dina al Quran anu nandeskeun yén zakat téh kudu dipasrahkeun ka sakabéh golongan anu boga hak pikeun narimana. Jeung jumlah paméré ka masing-masing asnaf téh disérénkeun ka mustahiq luyu jeung tingkat kabutuhan maranéhna. Ari jalma-jalma anu aya dina kakawasaan atawa tanggunganna mah saperti pamajikan, salaki, anak, ladén rumah tangga jeung anu séjénna éta dipahing jadi mustahiq. Sawaréh ulama boga pamadegan yén indung atawa bapa ogé ulah jadi mustahik zakat ti anakna, sabab anak wajib méré napakah ka indung bapana.

ZAKAT jeung infak téh gedé mangpaatna pikeun numpurkeun kamiskinan. Pasualan anu satungtung ieu disanghareupan ku urang sadaya téh nyaéta:
Kahiji, kasadaran jeung kanyaho perkara bagbagan zakat téh kurang kénéh.
Kadua, zakat satungtung ieu sering dibagikeun dina wujud konsumsi jeung teu dikokolakeun kalawan lantip tur hadé.
Katilu, acan aya lembaga anu boga wewenang sapuratina nepika ummat boh sacara moral boh pormal ogé tumut sagembléngna.
Kaopat, karep pikeun ngabuskeun zakat kana Palaturan Daérah atawa kaputusan séjénna anu leuwih luhur geus sering dikedalkeun ku masarakat muslim tapi nepika kiwari acan ngawujud.
Kalima, badan anu ngokolakeun zakat di sababaraha pausahaan, instansi, BUMN jeung sajabana éta ogé masih kénéh acan nyugemakeun. *** 

Lebih baru Lebih lama